בדיקת MRA

מה זה בדיקת MRA?

בכל מקרה שבו נדרשת הדמיה מדויקת של העורקים במוח, בצוואר או במקומות אחרים בגוף, אמצעי הדימות המתקדם ביותר הוא מכשיר mri – והבדיקה נקראת mra.

בדיקת mri נוספת של כלי הדם היא mrv – בדיקה זו מתמקדת בוורידים.

מהם העורקים ולמה הם חשובים?

עורק הוא כלי דם שתפקידו להוביל דם מהלב אל איברי הגוף השונים (ואילו וריד הוא כלי דם שמוביל דם מאיבר כזה או אחר אל הלב). העורק הגדול ביותר הוא אבי העורקים, שיוצא מחדר הלב השמאלי, ומתפצל לעורקים רבים, ובסך הכל הקוטר הממוצע של עורק הוא כ-4 מ”מ ועובי הדופן הוא מילימטר אחד בממוצע. מאחר שאלה הם הצינורות שמובילים אל כל האיברים דם וחמצן, קל להבין את חשיבותם לתפקוד תקין של כל מערכות הגוף – וכל בעיה בהם, כמו למשל חסימה, היצרות או התרחבות לא תקינה, עלולה לגרום נזק חמור. בפרט כך הדבר כשמדובר בעורקים בצוואר ובמוח, ומכאן הצורך בבדיקה מתקדמת במכשיר משוכלל במיוחד, ה-mri.

יתרונות מכשיר ה-MRI

מכשיר ה-mri הוא באופן כללי אמצעי הדימות המתקדם ביותר שיש בימינו, ושני המדענים שפיתחו אותו, פיטר מנספילד ופול לוטרבור זכו בפרס נובל על פיתוח זה שכבר הציל חיים באינספור מקרים. יתרון אחד של בדיקת mri, ובהתאם גם של בדיקת mra, הוא רמת הדיוק המרבית, ועוד יתרון משמעותי הוא שאין חשיפה לקרינה מייננת בזמן שנמצאים בתוך המכשיר כך שהבדיקה לא מסוכנת. כמו כן מדובר בבדיקה לא פולשנית, והרפואה כיום מעדיפה תמיד אופציות לא פולשניות במידת האפשר.

בהקשר של הדמיית עורקים ישנם למכשיר ה-mri יתרונות ספציפיים נוספים, ובפרט מדובר על היכולת להציג תמונה מדויקת ומפורטת לא רק של הנעשה בחלל העורק אלא גם של הדפנות של כלי הדם, כך שאם ישנה בעיה כלשהי בהם, היא תאותר, ובפרט אם מבוצע פענוח mri איכותי ומוקפד.

מהם המקרים שבהם שולחים מטופלים לעבור בדיקת MRA?

הרופא המטפל יפנה את המטופל או המטופלת לעבור בדיקת mra כשישנו חשד לבעיה כלשהי בעורק, ובמיוחד כשמדובר בעורקים בצוואר ובמוח שכל פגיעה בהם עלולה להוביל לנזק חמור ואפילו בלתי הפיך.

מצב מסוכן אחד שמחפשים ב-mra הוא מפרצת: במצב זה כלי הדם מתרחב באופן בעייתי, וכתוצאה מכך עלול להתפוצץ. עורקים מועדים במיוחד להיווצרות מפרצת הם אבי העורקים (שיוצא מהלב) וקבוצה של עורקים במוח שתפקידם הוא להוביל דם לאזור המוח הגדול (קבוצת עורקים שנקראת מעגל ויליס). מפרצת עלולה להוביל להדרדרות מהירה ומוות, ולכן הקריטיות של האבחון הנכון.

סוג אחר של בעיות רפואיות הקשורות לעורקים הוא מלפורמציות – עיוותים מבניים. כל עיוות בעורק במוח עלול לייצר כאבי ראש חזקים, דימום במוח ונזק בלתי הפיך, כך שגם במצבים אלה נדרש אבחון מדויק על סמך בדיקת mra ופענוח של אנשי מקצוע מנוסים ומיומנים.

בדיקת mra מצליחה להדגים גם דלקת בדפנות עורקים (וסקוליטיס), שעלולה לגרום לנזק ממשי לרקמות סביבה. פגיעה אחרת בדפנות מובילה להצטברות דם בנקודת מסוימת (המטומה), וגם אותה אפשר לאבחן ב-mri.

מהי טרשת עורקים ולמה חשוב לאבחן אותה מוקדם?

טרשת עורקים היא חסימה שהולכת ומחמירה בעורק. הסיבה לחסימה המסוכנת היא הצטברות שומן מתחת לדופן ותגובה דלקתית לכך שמייצרת פלאק (שמורכב מכולסטרול, כדוריות דם לבנות ושומנים). טרשת עורקים היא אחד מגורמי המוות העיקריים במדינות המפותחות, והיא עלולה לפגוע בעיקר במי שלא מקפיד על תזונה לא נכונה ובבעלי לחץ דם גבוה.

טרשת בעורק הצוואר עלולה לפגוע בזרימת הדם למוח ולגרום לשבץ מוחי. גם בעורקים אחרים טרשת מובילה לנזקים חמורים ובהם נמק בכבד, בעיה בראייה, קשיים בהליכה ועוד.

כשישנו חשד לטרשת עורקים, האבחון גם כן מתבסס על בדיקת MRA ועל פענוח מקצועי כדי לא לפספס שום תהליך או ממצא.

כמה זמן נמשכת בדיקת MRA?

בדיקת mra נמשכת כחצי שעה. עוד לפני הבדיקה מוזרק למטופל/ת חומר בשם גדוליניום שמטרתו לשפר את איכות התמונות שמפיק מכשיר ה-mri. חומר זה אינו פוגע בכליות, כך שגם בעלי תפקוד כלייתי לקוי יכולים לעבור mra במידת הצורך.

מטופלים אשר חוששים משהות במקומות סגורים יכולים לעבור את הבדיקה בטשטוש. בכל מקרה נשמר לאורך הבדיקה קשר רציף בין המטופל/ת לבין הטכנאי/ת שמפעיל/ה את מכשיר ה-mri. על-מנת להבטיח הפקת מלוא התועלת מהבדיקה חשוב לוודא שגם הפענוח מתבצע ע”י אנשי מקצוע מנוסים ומיומנים.

Posted in מאמרים.