בדיקת MRI

עלותה של בדיקת MRI פרטית – והאם היא הכרחית?

בדיקת MRI היא הבדיקה המדויקת ביותר והבטוחה ביותר שמוצעת כיום במגוון רחב מאוד של מצבים רפואיים, ובפרט כאלה רגישים ומורכבים. שירות משלים הוא MRI פרטי – זהו שירות בעל מספר יתרונות משמעותיים, וכדאי להכיר אותם על-מנת להחליט על בסיס מידע מפורט האם כדאי להיעזר בו. בעמוד זה תמצאו פירוט לגבי היתרונות של בדיקת MRI פרטית, מהי בדיקת MRI באופן כללי, כיצד מתבצע הפענוח שלה ועוד.

יתרונות ביצוע MRI פרטי

ראשית, חשוב להבין מהי בעצם בדיקת MRI פרטית, כלומר את מהות השירות. הבדיקה עצמה מתבצעת באחד מבתי החולים או המכונים שהצטיידו במכשיר MRI – ובהקשר זה כדאי לקחת בחשבון כי בחלק מהמקרים נדרשת המתנה ממושכת יחסית לתור פנוי, ולעתים ישנם תורים פנויים בשעות הלילה (עקב מיעוט המכשירים באופן יחסי לגודל האוכלוסייה, על-מנת למנוע תורים ארוכים מדי מתקיימות בדיקות MRI גם בשעות לא שגרתיות). הבדיקה עצמה הינה פעולה טכנית שמבוצעת על-ידי טכנאי (שכמובן עבר הכשרה מתאימה). השלב החשוב באמת באבחון הוא הפענוח של הממצאים שמפיק המכשיר – וזוהי גם המהות של ה-MRI הפרטי: שירות זה מבטיח פענוח מדויק לחלוטין ובזמן קצר במיוחד.

דיוק מרבי

אנשי המקצוע שמפענחים תוצאות בדיקות MRI נקראים רדיולוגים – רופאים שתחום התמחותם הוא אמצעי הדימות השונים (MRI, CT, אולטרסאונד, מיפוי עצמות ועוד). בכל בית חולים או מכון שמתקיימים בהם בדיקות MRI ישנם גם רדיולוגים שמופקדים על הפענוח. מדובר באנשי מקצוע מיומנים שמודעים לגודל האחריות המוטלת עליהם ולנזק העצום שעלול להיגרם לנבדק/ת אם תתרחש טעות בפענוח – אולם מצד שני לא תמיד יש להם את מלוא הניסיון הנדרש, ובפרט לא לפענוח בדיקות MRI במצבים מורכבים מאוד. כמו כן מוטל עליהם עומס רב (כאמור בארץ ישנם מעט מכשירי MRI ביחס לגודל האוכלוסייה), וגם הוא מגדיל את הסיכוי לטעות.

בדיקת MRI

פענוח MRI שגוי עלול לגרום לשני סוגי פגיעות: אבחון מחלה שכלל לא קיימת כך שהנבדקים ייאלצו לעבור טיפולים קשים ולסבול מתופעות לוואי רבות שלא לצורך (כשלכך מצטרף גם המתח הנפשי הרב); ופספוס בעיה רפואית ועל כן היעדר טיפול בה (או התחלת טיפול בשלב מאוחר יותר, כשהמחלה כבר החמירה). פענוח MRI פרטי מצמצם את הסיכון להתרחשות מצבים אלה למעשה לאפס, ומבטיח שאף ניואנס, ולו הזעיר ביותר, לא יתפספס – וזאת בזכות הניסיון הרב מאוד של הנוירו-רדיולוגית שמופקדת על הפענוח והעובדה שהיא יכולה להקדיש לכל בדיקה את מלוא תשומת הלב הנדרשת.

פענוח מהיר

היתרון השני של בדיקת MRI פרטית, כלומר של הפענוח הפרטי, הוא המהירות. עקב התורים הארוכים ההמתנה לקבל התוצאות עלולה להיות ממושכת – שבועיים ולעתים אף יותר. במצב רפואי מורכב, כשהמתח הנפשי רב ובנוסף כל עיכוב בהשלמת האבחון והתחלת הטיפול המיטבי (אם יש צורך בכזה) עלול לגרום להתדרדרות המצב, ישנה חשיבות רבה גם למימד הזמן – הפענוח הפרטי מספק את האבחון המדויק ביותר תוך 24 שעות בלבד!

מהי בדיקת MRI?

מכשיר ה-MRI פותח ע"י פול לוטרבור ופיטר מנספילד, שזכו על כך בפרס נובל. פירוש השם הוא ראשי תיבות של הביטוי Magnetic Resonance Imaging (דימות בתהודה מגנטית) והשימוש בבדיקות MRI החל בשנות ה-70 של המאה הקודמת. מכשיר ה-MRI הוא למעשה מעין שדה מגנטי רב עוצמה. כשהנבדקים נמצאים בתוכו משוגרים אל האזור שאותו רוצים לבחון גלי רדיו, והמכשיר מתעד את התגובה של אטומי המימן שבמולקולות המים שבגוף שלנו – זהו בעצם הבסיס לקבלת התמונה המפורטת של פנים הגוף.

בפרט מצליחה בדיקת MRI לדמות היטב את מערכת העצבים המרכזית, את המפרקים ורקמות רכות. על-מנת לפענח את התמונות ולהפיק מהם את המידע החיוני לצורך האבחון נדרש כמובן ידע רחב היקף עד מאוד באנטומיה ופיזיולוגיה, כולל היכרות מעמיקה עם איברים ספציפיים. בדיקות MRI אורכות בין 20 דקות לשעה ואינן גורמות לכאב (אם כי תיתכן אי נוחות מסוימת עקב הצורך לשכב ללא תזוזה). כמו כן הנבדקים לא חשופים לקרינה.

באילו מצבים מתבצעת הבדיקה?

בדיקות MRI מהוות בסיס לאבחון במצבים רפואיים מורכבים ורגישים. בין השאר נשלחים מטופלים למכון MRI כשישנו חשד לקיומו של גידול במוח, במסגרת אבחון טרשת נפוצה, במקרים של פריצות דיסק, כשנדרשת הערכת מצב לגבי מניסקוס בברך, במקרים של סרטן צוואר הרחם או סרטן שלפוחית השתן ועוד. באופן טבעי ככל שהמצב הרפואי מורכב יותר, כך עולה התועלת של MRI פרטי.

Posted in מאמרים.