חומר ניגוד לבדיקת CT

חומר ניגוד לבדיקות CT

CT היא בדיקה משוכללת ומדויקת מאוד, שמשמשת לאבחון שורה ארוכה של מצבים רפואיים, כולל כאלה מורכבים. על-מנת להפוך את הממצאים שמספק המכשיר לברורים יותר וכך לצמצם את הסיכון להתרחשות טעות בפענוח ה-CT, נעשה לעתים שימוש בחומרי ניגוד שונים ובפרט בחומר שמבוסס על יוד.

כיצד ניתן חומר הניגוד?

ישנן שתי דרכים למתן חומר הניגוד לנבדקים לפני כניסתם אל החדר שבו יתבצע הצילום ע"י מכשיר ה-CT:

א. בזריקה – באמצעות עירוי שמוחדר אל וריד ביד, על-ידי רופא מיומן.

ב. בשתייה – במקרים שבהם חומר הניגוד ניתן בשתייה, יש להגיע אל המכון שבו מתבצע ה-CT כשעתיים לפני הבדיקה עצמה, שכן נדרשת לקיחה הדרגתית של החומר: בדרך כלל מדובר על 4 כוסות שתייה של חצי ליטר מים, שבהן נמהל החומר, כשהתדירות היא כוס אחת כל חצי שעה.

חשיבות התזמון של ביצוע הבדיקה

כשמבוצעת בדיקת CT עם חומר ניגוד, ישנה חשיבות רבה במיוחד למיומנות המכון: ראשית, המינון של חומר הניגוד חייב להיות מדויק בהתאם למאפייני הבדיקה הספציפית ולמטרותיה (כלומר מהו האבחון המבוקש), ושנית, חובה לתזמן את הסריקה לנקודת הזמן שבה היוד צובע את האיברים הרלוונטיים בצורה הטובה ביותר. איחור בכניסה למכשיר הסי.טי, או כניסה מוקדמת מדי, עלולים להוביל לפענוח שגוי ועל כן גם אבחון לקוי, כולל למשל חוסר יכולת לזהות גידולים סרטניים!

כיצד משפר היוד את רמת הדיוק של בדיקת CT?

היוד הופך את ההבדל בין רקמה חולה לבין רקמה בריאה למודגש הרבה יותר, כך שהסיכוי לפספס בעיה כלשהי באחת הרקמות הופך מזערי. במסגרת CT בטן היוד ממלא את המעיים ועל כן מוביל להדגמה טובה יותר של מערכת העיכול ובפרט הקיבה, לולאות המעי הגס ולולאות המעי הדק. ליוד חלק גם בהערכת מצבם של כלי דם (שהם אלה שנצבעים הראשונים) ושל מערכת השתן שהיא זו שמפרישה בסופו של דבר את היוד. מצב נוסף שבו היוד חשוב במיוחד הוא כשישנו חשד לקיומה של מחלה ממאירה, או כשבדיקת ה-CT נועדה לצורך מעקב אחרי סוג כזה או אחר של סרטן.

האם ישנן תופעות לוואי לבדיקות CT עם חומרי ניגוד?

במרבית המקרים חומר הניגוד לא גורם לתופעות לוואי. יחד עם זאת כדאי לפנותו מהגוף מהר ככל האפשר לאחר השלמת ה-CT, ובפרט אם הוא נלקח בהזרקה – שתיית כמות מרובה של מים תוביל להפרשתו, ובכל מקרה הנבדקים נשארים למשך כחצי שעה במכון לטובת השגחה וכדי שהצוות הרפואי יוכל לוודא שאין כל בעיה בריאותית.

ישנם מקרים שבהם מיד לאחר קבלת חומר הניגוד ישנה עלייה מסוימת בחום הגוף, ועוד תופעה אפשרית היא טעם מריר בפה או תחושת בחילה. לאחר הבדיקה עשוי להופיע גירוי קל בעור, גרד ולעתים גם הקאות או כאבי ראש. תופעות לוואי חמורות יותר שמחייבות פניה מידית לטיפול הן ירידה בלחץ הדם, פריחה מפושטת, התכווצות של דרכי נשימה ובמקרים נדירים במיוחד הכרה מעורפלת. יש לקחת בחשבון כי לעתים התופעות צצות רק לאחר 12 או אפילו 24 שעות.

באילו מקרים לא מומלץ לבצע CT עם חומר ניגוד?

ישנם מצבים שבהם ישנו סיכוי בלתי מבוטל כי חומר הניגוד, שכאמור מבוסס על יוד, יגרום לנזק. במקרים אלה נבחן היטב מצבם הרפואי העדכני של הנבדקים ובהתאם נלקחת ההחלטה אם לבצע את בדיקת ה-CT עם חומר ניגוד או בלעדיו.

בפרט כך הדבר במקרים הבאים:

* אסתמה – חשוב מאוד לציין בעת קביעת מועד בדיקת CT את דבר קיומן של מחלות שונות ובהן אסתמה, עקב החשש מפני התכווצות של דרכי הנשימה.

* תפקוד לקוי של הכליות (עקב אי ספיקת כליות או מחלה) – היוד עלול לפגוע בתפקוד הכליות, ואם מלכתחילה התפקוד אינו מיטבי הפגיעה עלולה להיות קשה. בהתאם חובה לבצע בדיקות דם שכוללות רמת קריאטינין לקראת בדיקות CT עם חומר ניגוד.

* נבדקים שפיתחו תופעות לוואי לאחר קבלת חומר ניגוד בעבר – מי שפיתח פעם אחת תופעות לוואי חריגות לאחר CT עם חומר ניגוד עלול לפתח אותן שוב, אם כי הדבר אינו ודאי. בדרך כלל ההחלטה תתקבל בהתאם למידת החומרה של תופעות הלוואי בעבר.

* בעלי סוכרת שנוטלים מטפורמין (תרופה בין שמותיה האחרים גלוקומין וגלוקופאז') – תרופה זו מופרשת דרך הכליות, ועל כן החשש להזריק את חומר הניגוד והצורך לשקול היטב את האופן שבו יבוצע ה-CT.

* נשים מניקות – עבור אישה מניקה ההמלצה היא לשאוב חלב במשך 24 השעות הראשונות לאחר בדיקת ה-CT ולהשליך אותו, ורק לאחר מכן ניתן לחזור להנקה סדירה.

למידע נוסף על בדיקת CT

Posted in מאמרים.