בדיקת CT ופענוח CT – כל הסוגים

CT הם ראשי תיבות של Computed Tomography, ובעברית – דימות ממוחשב. בדיקת CT היא למעשה אוסף של צילומי רנטגן מזוויות שונות ובחתכים שונים, שכולם יחד מספקים תמונה מקיפה של איבר פנימי זה או אחר. פענוח CT (איכותי ומדויק, כמובן) מאפשר לרופא המטפל לאבחן את המחלה, אם קיימת, ולקבוע מהו הטיפול האופטימלי עבורה (אם יש צורך בטיפול, כמובן).

בדיקת CT חוללה מהפכה של ממש בתחום הרפואה, והודות לה – וכמובן הודות לאיכות הגבוהה של פענוח CT במרבית המקרים – ניצלו חיי רבים וטובים. מכשיר ה-CT אף זיכה את ממציאו, הבריטי סר גודפרי האונספילד, בפרס נובל לרפואה (יחד עם אלן קורמק שאחראי על המודל המתמטי שמאפשר פענוח CT מהיר ומדויק).

איך מתבצעת בדיקת CT?

הנבדק נכנס אל מכשיר דמוי מיכל גדול, הלא הוא הסורק, ושוכב על מיטה. עליו לשכב ללא תנועה ובפרט ברגעים בהן מצולמות מערכות רגישות – ברגעים אלה מקבל הנבדק הנחיות מהטכנאי שמפעיל את מכשיר ה- CT, איתו הוא בקשר רציף, ומתבקש לא זוז ולעתים גם לא לנשום למשך מספר שניות.

בטרם הבדיקה יש לצום מספר שעות, ובשעה-שעתיים שלפני הכניסה אל מכשיר ה- CT שותים 4-6 כוסות ובהן חומר ניגוד (יוד) שמסייע לראות תוצאות בצורה בהירה יותר ובעצם נועד להקל על פענוח CT.

מכשירי CT פולטים קרינה, שרמתה אינה קבועה ומשתנה מבדיקה לבדיקה ובין אדם אחד לשני. מאמצים רבים הושקעו ומושקעים בפיתוח סורקי CT שרמת הקרינה בהם תהיה פחותה, ויש לקוות כי בעתיד בדיקת CT תכלול פחות חשיפה לקרינה (אם כי חשוב להדגיש שגם כך התועלת מבדיקת CT ומזיהוי מהיר ומדויק של מצב האיברים השונים בגוף גבוהה פי כמה וכמה מהנזק כתוצאה מהקרינה).

מי אחראי על פענוח CT?

הרופא האחראי על פענוח CT נקרא רדיולוג – וזוהי למעשה התמחותו: פענוח תוצאות בדיקת CT. רדיולוג טוב יהיה בעל ניסיון עשיר (בכל מקצועות הרפואה ניסיון רב הוא רב ערך, אך בתחום רגיש כמו פענוח CT הניסיון חשוב עשרות מונים), יכולת ריכוז אדירה, ומוסר עבודה גבוה – שכן רוב המופנים לבדיקות CT זקוקים לתוצאות במהירות.

CT חזה

בדיקת CT חזה מתבצעת במקרים של שיעול שאינו נעלם מעצמו לאורך זמן רב, קשיי נשימה, כאבים בחזה, חשד לגידולים או גרורות באזור, או במקרה של חבלה קשה בבית החזה, בריאות או בצלעות. בדרך כלל CT חזה יבוא רק אחרי צילום חזה "פשוט" – שכשל מלספק תמונת מצב מלאה. פענוח CT חזה יאפשר לרופא לדעת בדיוק את מידת הנזק ולתכנן את הטיפול הנדרש לשם הבראה.

CT ראש

CT ראש נועד לאתר זיהומים, גידולים ודימומים במוח, לאבחן מומים מולדים בו, ובאופן כללי לזהות את המקור לכאבי ראש חוזרים ונשנים, הפרעות התנהגות שונות וקשיים בראייה, שמיעה או תחושה שאינם נובעים מבעיה בחושים עצמם. בפענוח CT ראש נדרשת תשומת לב כפולה ומכופלת עקב המבנה הכה מורכב של מוח האדם.

לבדיקה ופענוח CT יש לפנות לדוקטור חן הופמן – וירורדיולוג בכיר, במכון הדימות, המרכז הרפואי ע"ש שיבא

3 Comments

  1. מבקשת לדעת קצת יותר פרטים ושקיפות למשל מי הופאים (בשמותיהם) שמפענחים את הביקות, עלות כל בדיקה, האם יש אפשרות לפענוח בלבד של בדיקה שכבר נעשתה…..

    תודה

  2. אבקש דחוף דחוף עזרה בפיענוח סיטי ראש:
    הבדיקה בוצעה ללא הזרקת חומר ניגודי תוך ורידי.
    קיים אזור היפודנסי קטן בפדונקל הצרבלרי הימני.
    קיים חשד לנגעים היפודנסים קטנים בפונדס.
    קיים נגע היפודנסי בקוטר 2.2 ס"מ באונה האוקציפיטלית משמאל.
    קיימים שני נגעים היפודנסים קטנים בצנטרום הסמי-אובלי משמאל בחלקו האחורי- ממליץ על המשך בירור ע":י בדיקת CT עם הזרקת חומר ניגודי או בדיקת MRI.
    ציסטה ארכנואידלית באספקט הקדמי של בסיס האונה הטמפורלית משמאל בממדים של 3.8X 2.6 ס"מ.
    הסתיידות דופנית טרשתית קלה בקרוטידים הקברנוזים.
    מערכת החדרים בגודל ובמיקום תקינים עם שמירת קו האמצע.
    אןדה ממש ממש שתעזרו לי דחוף ד ח ו ף !!!!
    המון תודה מראש !!!
    אני בפלפון 052-4474104

  3. אבקש להעביר בדיקות סי טי חזה לצורך אבחון האם מדובר בתסחיף ריאתי.

    מדובר ביולדת שהלכה לעולמה כתוצאה מתסחיף ריאות כנראה ואנו בודקים אם העניין ניבט בצילומים

    אודה על קבלת פרטים ועלויות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *